چاپ بنر

۳۵ بازديد

آشنايي با چاپ بنر

موارد مورد نظر براي استفاده از بنر قسمت هاي مختلفي را در بر ميگيرد در نتيجه بنر ها موارد مصرفي مختلفي دارند. بنرها در قالب يك طرح جذاب هنري با رعايت اصول گرافيكي هستند كه هدف اصلي آن‌ها ارائه يك پيام و نمايش آن است. اغلب پيام بنرها تبليغاتي است و از همين رو نيازمند طراحي خاص و جملات آراسته است تا موجب جلب توجه مخاطب شود. چاپ، روي بنر شبيه چاپ پوستر است ولي هزينه طراحي و چاپ بنر به نسبت چاپ پوستر ارزان‌تر است، چرا ‌كه با توجه به هدف بنر كه همان تبليغات است، بايد صرفه اقتصادي بيشتري داشته باشد.

چاپ بنر

بنر وينيل شبكه‌اي:

همان‌طور كه از نام اين بنر پيداست، طراحي آن به صورت شبكه‌اي است و لذا جريان باد از ميان آن عبور مي‌كند. اگر در مناطقي كه هواي آن‌جا مرطوب است مي‌خواهيد چاپ بنر را انجام دهيد، توصيه مي‌شود از همين مدل استفاده كنيد، چرا كه در برابر رطوبت، پارگي و… بسيار مقاوم است. چاپ، بنر وينيل شبكه‌اي چنان‌چه با رنگ مرغوب و دستگاه‌هاي پيشرفته انجام گيرد، نصب آن بدون نگراني از آسيب‌هاي احتمالي همراه خواهد بود، زيرا مقاومت اين جنس بنر بسيار بالاست.

لمپوست بنر:

اين مدل بنر در برابر كشيدگي و تغيير شكل مقاوم است. در واقع چاپ بنر لمپوست به گونه‌اي انجام مي‌شود كه مقاوم باشد و همچنين در برابر عوامل بيروني مثل باد انعطاف داشته باشد. نور خورشيد نيز چاپ روي بنر را تحت تاثير قرار نمي‌دهد و اشعه‌هاي خورشيد رنگ آن را كدر و كم‌رنگ نمي‌كند. براي جلب توجه بيشتر پس از چاپِ بنر و نصب آن مي‌توانيد از پروژكتورهايي استفاده كنيد كه با نورپردازي جلوه بنر شما را دوچندان كنند.

بنر كره‌اي و بنر چيني

اگر براي اطلاع رساني قصد چاپ بنر را داريد بهتر است بدانيد اين محصول به طور كلي به دو دسته چيني و كره‌اي تقسيم مي‌شود كه هر كدام از آن‌ها تنوعي ما بين 8 انس تا 13 انس دارند. اگر براي در ديدرس قرار دادن كوتاه مدت، بنر مي‌خواهيد، بهتر است از نمونه چيني استفاده كنيد، چرا كه قيمت ارزان‌تري دارد و براي مصارف كوتاه‌مدت مناسب است؛ اما اگر به دنبال كيفيت هستيد و يا از بنر مي‌خواهيد به عنوان تابلوي سر در فروشگاه خود استفاده كنيد، توصيه مي‌شود از بنر كره‌اي بهره بگيريد. بنر كره‌اي از لحاظ كيفيت و مقاومت در درجه بالاتري از بنر چيني قرار دارد. اطلاع رساني با انواع بنربراي اعلاناتي كه ارگان‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند يا تبليغاتي كه در مراكز تجاري و اتوبان‌ها به نمايش مي‌گذارند، امكان‌پذير است، براي چاپ بنر با كيفيت عالي بهتر است از مركزي اقدام كنيد كه از دستگاه‌هاي پيشرفته چاپي به اين منظور استفاده مي‌كنند.  

رنگ مناسب براي چاپ بنر

حجم زيادي از بنرها را تصوير تشكيل مي‌دهد و از اين رو تصوير بايد براي مخاطب جذاب باشد تا نظرش را جلب كند. امروزه دستگاه‌هاي پيشرفته در چاپ ديجيتال بنر بهترين كيفيت را ارائه مي‌دهند اما ماندگاري طرح تا حد زيادي به جوهر و رنگ مصرفي بستگي دارد. با توجه به اين موارد بايد رنگي مناسب طرح و همچنين با كيفيت عالي و مرغوب در چاپ بنر استفاده شود. مش به عنوان يكي از ماده‌هايي كه در چاپ عريض كاربرد دارند، استفاده مي‌شود كه اين محصول حالتي مشبك و توري دارد.‌ چاپِ مش در دو مدل پشت چسب‌دار و بدون چسب يا همان معمولي وجود دارد. از چاپ روي مش بيشتر به منظور پوشش شيشه استفاده مي‌شود، چرا كه بدون جلوگيري از ورود نور، باعث كاهش ديد مي‌شود. اين امر در تبليغات نيز كاربرد زيادي دارد و همچنين بر روي استند نيز به كار مي‌رود. نصب آن به سادگي نصب استيكر است و ماندگاري‌اي حدود دو تا سه سال نيز دارد.

مش چيست؟

مش يا همان mesh همان‌طور كه از نامش مشخص است، حالتي توري دارد و چاپ آن بر روي هر سطحي موجب مي‌شود كه درصدي از ميزان ديد آن پوشانده شود. ساختار توري شكل مش باعث مي‌شود تا پشت سطح نامعلوم بماند البته از ميان چاپِ مِش نور عبور مي‌كند و بسته به ميزان نور تصوير پشت سطح ديد متغيري دارد. از چاپِ روي مِش بر روي شيشه‌ها بيشتر استفاده مي‌كنند و اين كار باعث مي‌شود تا شيشه حالتي شبيه شيشه‌هاي رفلكس پيدا كند. در واقع همان‌طور كه در روز از پشت شيشه رفلكس داخل محيط مشخص نيست ولي در شب به علت كمبود و يا فقدان نور، ديد بيشتر مي‌شود، مش نيز به همين‌ صورت است يعني ميزان ديد بستگي به ميزان نور دارد.

كشورهاي سازنده مش

در ميان كشورهاي سازنده مش نام كشورهاي آسياي شرقي بيشتر به چشم مي‌خورند و از ميان‌ آن‌ها كشورهاي كره و چين بهترين سازندگان مش لقب دارند. متريال مش ساخته شده توسط اين كشورها از لحاظ گرماژ داراي ضخامت‌هايي مابين 80 تا 100 ميكرون هستند.

چاپ روي مش چه كاربردهايي دارد؟

اگر نگاهي به اتوبوس‌هايي كه در خيابان‌ها تردد مي‌كنند داشته باشيم، خواهيم ديد كه روي شيشه آن‌ها و يا حتي در برخي موارد سطح كل اتوبوس از استيكر پوشيده شده است. با توجه به اين موضوع يكي از كاربردهاي مش بر روي اتوبوس‌هاست. نكته جالب توجه در باب چسباندن استيكر به اتوبوس‌ها اين است كه از داخل كابين اتوبوس مناظر بيروني را مي‌توان مشاهده كرد، اگرچه درصدي دودي باشند اما باز هم قابل ديدن هستند چرا كه در آن‌ها از مش بهره گرفته شده است. كاربردي ديگر چاپ مش را مي‌توان در پارتيشن بندي نام برد. از پارتيشن بندي در دفاتر كار بيشتر استفاده مي‌شود و به منظور مشاهده نشدن كامل طرفين از اين مدل چاپ بهره مي‌گيرند، چرا كه نور از ميان آن عبور مي‌كند اما مشاهده طرفين به وضوح امكان‌پذير نيست. در برخي مغازه‌ها هم از چاپ مش به منظور ديد نداشتن داخل مغازه استفاده مي‌كنند. در اين راستا قسمتي از شيشه با اين چاپ پوشانده مي‌شود و لذا داخل مغازه از بيرون ديد نخواهد داشت. از اين مدل چاپ بيشتر در رستوران‌ها و كافه‌ها براي آسايش بيشتر مشتريان استفاده مي‌كنند تا در حال غذا خوردن راحت باشند. يكي از متريال هاي چاپ فلِكسي يا فلكس است كه قابليت عبور نور را از خود داراست و همچنين استحكام بيشتري نسبت به بنر دارد. به طور معمول براي تابلوهاي سر در مغازه ها ، فروشگاه ها ، تابلوهاي عابر پياده ، بيلبورد ها و به طور كل براي تابلوهايي كه روشنايي از رو و يا پشت دارند استفاده مي گردد . چاپ فلكسي دو نوع چيني و كره اي دارد كه نوع چيني به طور معمول 18 انس و نوع كره اي آن 20 انس مي باشد.

چاپ فلكسي چيست؟

تابلوهاي فلكس داراي متريالي به نام فلكسي هستند كه خاصيت اصلي آن‌ها نوراني بودنشان است. اين متريال بسيار پركاربرد است و از آن علاوه بر جلب توجه مخاطب، براي زيباسازي شهر استفاده مي‌شود.‌ چاپ فلكسي را در يك محفظه مخصوص قرار مي‌دهند كه به آن تابلو فلكسي مي‌گويند. اين تابلو بايد با توجه به ابعاد چاپ انتخاب شود و داخل آن نيز سيستم روشنايي كار گذاشته شود، تا در شب نيز تابلو به زيبايي ديد داشته باشد. ايده چاپ فلِكسي با هزينه‌اي كاملا مقرون به صرفه قابل اجراست. جالب توجه است تابلوهايي با چاپ فلِكسي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه رويه آن‌ها قابل تعويض باشد، لذا مي‌توان براي ايجاد تنوع هر چند وقت يكبار با صرف هزينه‌اي كم طرح روي تابلو فلكسي را به روز كرد.

تاريخچه چاپ فلكس

تقريبا در سال 1375 چاپ فلكسي در قالب تابلوهاي فلكس فيس در بازار ايران رواج يافت. اين مدل چاپ به علت جلوه‌هاي بصري و نورپردازي زيبا، براي استفاده در تابلوهاي تبليغاتي كاربرد داشت. در ابتدا طرح‌هاي روي تابلو همان استيكر يا برچسب بودند كه بر روي متريال فلكسي به صورت آماده چسبانده مي‌شدند.‌ براي چسباندن استيكر بر روي سطح از محلول رقيق آب و مايع ظرفشويي استفاده مي‌كردند. پس از نصب، استيكر بر روي متريال فلكس، فيكس مي‌شد.

مقايسه چاپ فلكسي با چاپ بنر

برتري‌اي كه چاپ فلِكسي به نسبت چاپ بنر دارد، قابليت عبور نور است. بنرها از جنس كدر ساخته مي‌شوند و كاربرد آن‌ها نيز در مكان‌هايي است كه نيازي به عبور نور براي جلب توجه مخاطب ندارند، اما چاپ فلِكسي براي مصارفي كه حتي در محيط‌هاي تاريك نياز به جلب توجه مخاطب است تهيه مي‌شود. البته چاپ فلِكسي اغلب كمي تيره‌تر چاپ مي‌شود تا با تابش لامپ مهتابي داخل تابلو طرح جلوه پيدا كند، وگرنه پس از تابش نور طرح تابلو با روشني زياد حالتي بي روح خواهد گرفت و جلوه چنداني نخواهد داشت. هم چاپ فلِكسي و هم چاپ بنر با توجه به كشور سازنده متريالشان از لحاظ كيفي تفاوت دارند، به طور كلي انواع كره‌اي كيفيت بهتر و دوام بالاتري دارند؛ اما در باب كيفيت چاپ فلكسي يا بنر، دستگاه چاپ نيز تاثير به سزايي دارد. براي مثال اگر بر روي جنس كره‌اي و با كيفيت بخواهيم طرحي را با دستگاه بي كيفيت چاپ كنيم، نتيجه مطلوب نخواهد بود؛ بنابراين در كيفيت نهايي هم جنس ماده اوليه و هم كيفيت دستگاه چاپ موثر است.

ويژگي‌هاي چاپ فلكسي

در چاپ فلكسي معمولا از رويه بادوام استفاده مي‌شود تا در برابر عوامل آسيب‌زاي بيروني مقاوم باشد. اين ويژگي باعث مي‌شود تا بتوان از تابلوهاي فلكسي در شرايط جوي متفاوت استفاده كرد. چاپ فلِكسي با دستگاه چاپ ديجيتال به گونه‌اي انجام مي‌شود كه اشعه‌هاي خورشيد موجب رنگ پريدگي آن نگردد؛ بنابراين از اين نوع تابلوها مي‌توان در شهرهاي گرمسير نيز استفاده كرد. از ديگر ويژگي‌هاي چاپ فلكسي كم بودن هزينه‌هاي ساخت و انرژي مصرفي آن است. در تابلوهاي فلكسي، حتي مي‌توان از پروژكتور ال اي دي استفاده كرد كه موجب نورپردازي از جلو مي‌شود و همين امر در كاهش هزينه انرژي مصرفي آن تاثير قابل توجهي خواهد گذاشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.